Formandsberetning 2018sus 100x150

Sæsonen er for nylig afsluttet, og vi kan se tilbage på en god sæson med spændende koncerter og et tilfredsstillende antal tilhørere. Der har foruden danske musikere været besøg fra Storbritannien, Tyskland og Rusland.

Sæsonen 2017/18

I september lagde vi ud med en engelsk strygekvartet, ’Maggini Quartet’, som meget smukt spillede Mozart, Dvořák og Elgar.

Derefter var det en koncert med sang. Den unge danske sopran Ulla Abildgaard havde sammen med sin akkompagnatør Jens Kjær Riemer lavet et fint program med ”Dyvekes Sange” af P. A. Heise, krydret med fortællinger om Kong Christian den anden og hans forhold til den hollandske pige.

Sidst på året kunne vi glæde os over et genhør/syn med den tyske klarinettist Nina Janssen-Deinzer, som sammen med 3 musikere på hhv. violin, cello og klaver spillede Beethoven og Carl Maria von Weber og ikke mindst det betagende værk ”Kvartet til tidens ende” af Olivier Messiaen.Den kommende sæson,
som er den 99., dvs. at de 100 år rykker hastigt nærmere, lægger ud med en koncert i anledning af Dansk-Tysk-Selskab af Musikvenner af 1998’s 20-års jubilæum med det danske ’Ensemble MidtVest’.

I det nye år spillede ’Kirin Winds’, blæserkvintetten fra Sønderjyllands Symfoniorkester, smukt og virtuost værker af Mozart, Beethoven, Malcolm Arnold og Paul Taffanel.

Helt fra Moskva kom klavertrioen ’Brahms Trio’, som på en turne rundt i Danmark spillede værker af kendte russiske komponister og af Brahms. Endnu en gang måtte vi sande at flygelet i Riddersalen nemt kan blive for kraftigt i forhold til f.eks. strygere. Ingen pianist spiller gerne med ”lille pind”, dvs. med låget kun åbnet en anelse.

Med spænding havde vi imødeset den sidste koncert, som drejede sig om tango. Ville mange fra vores stampublikum blive væk ved et sådant alternativt program? Det var heldigvis ikke tilfældet, koncerten var godt besøgt, dels af vores trofaste medlemmer, dels så vi nye ansigter, og netop denne blanding bekræftede os i rigtigheden af at lave nogle nyere anderledes koncerter uden at give køb på den klassiske kammermusik. Det begejstrede publikum blev belønnet med et forrygende tangoprogram spillet af ’Modern Tango Quintet’, 5 danske musikere på violin, akkordeon, guitar, klaver og bas med værker hovedsagelig af den sydamerikanske komponist Astor Piazzolla.

Den kommende sæson,

Dernæst vil man kunne opleve en for-debutkoncert med sopranen Sidsel Aja Eriksen, som kommer fra Sønderborg. Hun vil blive akkompagneret af pianisten Frode Stengaard.

I november kommer den franske strygekvartet ’Afiara Quartet’

2019

Det nye år begynder med original Wiener Cafe-Musik spillet af den danske ’Trio Èlègie’.

Spændende bliver det i marts når to ukrainske pianister vil spille værker for firehændigt klaver,
og sæsonen slutter med den danske cellist Toke Møldrup, som sammen med pianisten Yaron Kohlberg spiller et rent Beethovenprogram.

Det er vigtigt at Musikforeningen hele tiden gør opmærksom på sig selv, og det gør vi f.eks. gennem Facebook, mail til de sønderjyske naboforeninger, reklame gennem Symfoniorkestrets Venner og gennem foromtale i pressen. Hvad der altid har manglet i den tid jeg har været med, og det er efterhånden længe, er anmeldelse af vores koncerter. Jydske Vestkysten har ingen kulturredaktion, og derfor bliver der fra avisens side ingenting gjort, men nu synes der at ske noget. Ved et privatinitiativ fra en ivrig koncertgænger er der kommet gang i sagerne. Vores koncerter bliver nu anmeldt i Jydske Vestkysten af Claus Münchow, og også i Teaterforeningen og i Symfoniorkestret vil der være anmeldere.

Tak til følgende, som har støttet Musikforeningen finansielt – i alfabetisk rækkefølge:
Dansk Kultursamfund af 1910, Fabrikant Mads Clausens Fond, Linak, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstråd og Sønderborg Kommune.

Tak til annoncørerne på hjemmesiden og til Wollenbergs Vinhandel for udskænkning af vin i pauserne.

Tak til Sønderborg Slot, som altid yder os den bedst tænkelige hjælp, når vi benytter den dejlige Riddersal. Tak til vores webmaster Henning Faurby, som passer vores fine hjemmeside, og som også har påtaget sig hvervet som ordstyrer ved denne forsamling.

Sidst, men ikke mindst – tak til bestyrelsen for alt det arbejde, der er blevet udført i forbindelse med t afholde koncerterne.

18.april 2018 Sus Beckedorf

Se også programmet for 2018/19