Sønderborg Musikforenings historie

Se festskriftet udgivet i anlenings af Musikforeningens 100-års jubilæum, og læs mange gode historier om foreningens første 100 år.

***

Musikforeningen blev stiftet i maj 1919 under navnet ”Sønderborg Sang- og Musikforening”.

I Sønderjylland levede man dengang stadig under tysk herredømme. Det var meget udbredt at synge sammen og der eksisterede mange kor. Sangforeninger spillede en stor rolle, og i slutningen af 1800-tallet fik den folkelige fællessang tag i den dansksindede del af befolkningen. Således blev stammen i den nystiftede musikforening et kor, ”Sønderborgkoret”.

Der var i begyndelsen både passive og aktive medlemmer, hvor de aktive var korsangere som medvirkede ved koncerterne.

Den ene af sæsonens fire koncerter var i de første år en korkoncert, og de tre andre var overvejende med instrumentalister eller sangere, som ikke kun var lokale, men fra hele Danmark og fra udlandet. Efterhånden som årene gik, blev der færre koncerter med kor, og i 1938 fik foreningen sit nuværende navn Sønderborg Musikforening. Det blev besluttet at holde pause i årene under 2. verdenskrig.

Koncerterne blev i begyndelsen afholdt på Sønderborghus. Mange koncerter fandt også sted i Statsskolens festsal i en lang årrække fra 1940’erne.

I 1950’erne og frem til 1962 blev det nu nedlagte Teaterhotel benyttet. Det lå i Perlegade, hvor Wohlenbergs Vinhandel befinder sig i dag.

Fra 1977 blev der spillet mange koncerter i det nyopførte Musikhus på Skovvej, nu Sønderborg Musikskole.

Riddersalen på Sønderborg Slot har Musikforeningen benyttet siden 1974, og i dag er det udelukkende i dette smukke rum koncerterne finder sted.

I slutningen af 1940’erne kom der for alvor gang i koncertplanlægningen. Der berettes i de gamle protokoller om mange succesfulde koncerter, og det nævnes regelmæssigt at der var fuldt hus. Antallet af koncerter i en sæson var i begyndelsen fire, i dag ligger tallet på seks.

Musikforeningen har i årenes løb engageret utallige kendte så vel som mindre kendte musikere. Det ville føre for vidt og blot blive en opremsning at nævne dem alle

Der har været både danske og udenlandske verdensberømte pianister, sangere, instrumentalister og ensembler i alle mulige sammensætninger.

Sønderjyllands Symfoniorkester har spillet en stor rolle i Musikforeningens liv. Da orkestret i 1936 blev dannet var den første dirigent organisten Haakon Elmer, som også i en årrække var Musikforeningens formand.

Af de gamle programmer fremgår det at symfoniorkestret i årene efter 2. verdenskrig og frem til midten af 1960’erne regelmæssigt spillede til Musikforeningens koncerter.

Adskillige af orkestrets medlemmer har gennem årene også medvirket solistisk.

Musikforeningen samarbejder desuden med Sønderborg Jazzclub og er i tæt kontakt med naboforeningerne i Haderslev, Aabenraa og Tønder.

Musikforeningen er med i ”Dansk-tysk Selskab af Musikvenner af 1998” sammen med Verein der Musikfreunde Flensburg og mindretallenes kulturudvalg i Bund Deutscher Nordschleswiger og Sydslesvigsk Forening.

Takket være Larsens Strings A/S’sponsorat har det flere gange været muligt at høre fremragende musikere, som indehaveren Laurits Larsen har mødt på sine forretningsrejser verden over.

Koncerterne i Musikforeningen kan opleves til favorable priser. Naturligvis er priserne steget gennem de mange år siden 1920’erne, da aktive medlemmer betalte fem kr. og passive seks kroner for en sæson.

Man betalte den gang dog udover kontingentet et mindre beløb for hver koncert. Men priserne steg kun langsomt, og så sent som i 1956 betalte man 10 kr. for en sæson. Man kunne oven i købet få lov at betale i to rater!

I dag koster et medlemskab 500 kr. og man har dermed gratis adgang til alle koncerterne. En enkelt billet i løssalg koster 150 kr.

Pensionistrabat er for længst ophørt, da de fleste tilhørere alligevel ikke er helt unge …

I 2019 fejrede Musikforeningen sit 100-års jubilæum, og der blev i den anledning fremstillet et festskrift med mere udførlig omtale af foreningens virke.

Hent Festskriftet her!