Formandens beretning 2019

sus 100x150

Vi er ikke en rig forening i ordets gængse betydning, men klarer os som regel gennem sæsonen uden nævneværdige økonomiske problemer. Til gengæld er vi rige på musikalske oplevelser og kan også i år se tilbage på 6 fine koncerter!

’Dansk-Tysk Selskab af Musikvenner af 1998’ fejrede i september 20-års jubilæum og indledte dermed sæsonen på festlig vis. 8 musikere fra et af Danmarks basisensembler ’Ensemble MidtVest’ – tre blæsere og 5 strygere – spillede værker af Richard Strauss og Franz Schubert, ikke mindst sidstnævntes Oktet, som selv om den varer en time, ikke føltes et sekund for lang. Koncerten blev dagen før spillet i Flensborg.

Koncerten i oktober var imødeset med spænding. Vi havde fået en forespørgsel fra en ung sangstuderende i Aarhus, som snart skulle have sin debutkoncert. Da hun, Sidsel Aja Eriksen, som hun hedder, stammer fra Als, ville hun gerne prøvekøre sit program i hjemlige omgivelser. Vi tog chancen uden at vide hvad vi gik ind til, og det viste sig at der åbenbarede sig en fantastisk sanger, både musikalsk, teknisk og dramatisk. Jeg er overbevist om at vi i fremtiden kommer til at høre mere til hende. Sidsel blev suverænt ledsaget af den erfarne pianist Frode Stengaard.

Den canadisk-amerikanske strygekvartet ’Afiara’ spillede i november kvartetter af Joseph Haydn og Ludwig van Beethoven, og ikke mindst Carl Nielsen, som musikerne var meget begejstrede for at spille. Koncerten var et led i en turné rundt i landet.

Den første koncert i det nye år var med et program lidt ud over det sædvanlige. ’Trio Elègiè’ violin, cello og klaver – spillede salonmusik, musik som blev og stadig bliver spillet i de traditionelle Kaffeehäuser i Wien, og som også tidligere fandt vejen til Wivex, Tivoli og Nimb herhjemme. Det var dejlig underholdende musik, som man kunne læne sig tilbage og nyde.

Igen lidt nyt i begyndelsen af marts, hvor et ukrainsk ægtepar spillede firhændigt klaver, måske den første koncert af den art i Musikforeninges historie. Det var to fremragende musikere, som også forstod at formidle musikken i ord. Højdepunktet var Camille Saint-Saëns’ ’Dyrenes Karneval’ med indlagte tekster af den tyske humorist Loriot.

Sæsonens sidste koncert var mere traditionel, til gengæld kun med én komponist på programmet. Alle betænkeligheder om hvor vidt det var for ’nørdet’ blev gjort til skamme, da den danske cellist Toke Møldrup og pianisten Yaron Kohlberg fra Israel spillede værker af Ludwig van Beethoven. 3 sonater og et variationsværk blev sublimt fremført af to verdensstjerner.

Helt imod traditionen skal den kommende sæsons program ikke røbes her. Vi holder endnu kortene lidt tæt på kroppen, men den 27. maj løftes sløret på festlig vis for en særlig sæson, nemlig nr. 100!

Just den 27. maj i 1919 blev der afholdt stiftende generalforsamling for dengang Sønderborg Sang- og Musikforening på Sønderborghus. Der vil vi holde en lille reception, hvor orkesterchefen i Sønderjyllands Symfoniorkester Nikolaj Andersen vil præsentere jubilæumsprogrammet. Vores bestyrelsesmedlem fra orkestret Mihaela Oprea spiller, og der bydes på champagne og kransekage.

Vi har med glæde igen kunnet konstatere, at der til vores koncerter ofte kommer tilhørere, som vi ikke har set før. Det bekræfter os i at vores alsidige program tiltrækker forskellige interessegrupper, og at vi kan nå udover vores trofaste stampublikum.

Vi annoncerer som altid vores koncerter i pressen og på Facebook og Instagram. Sammen med de sønderjyske foreninger i Aabenraa, Haderslev og Tønder underretter vi hinanden om vores koncerter, og medlemmerne fra disse foreninger får rabat.

Hvad der også har været med til at gøre os synlige, er de anmeldelser, som Claus Münchow har skrevet til Jydske Vestkysten. Det er guld værd for os, at man kan læse om vores koncerter, ikke kun før men også bagefter. Tak for dine fremragende anmeldelser, Claus!

Tak til følgende som har understøttet Musikforeningen financielt – i alfabetisk rækkefølge: Dansk Kultursamfund af 1910, Fabrikant Mads Clausens Fond, Linak, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstråd og Sønderborg Kommune. Tak til annoncørerne på hjemmesiden og ikke mindst til Wohlenberg for udskænkning af vin i pauserne.

Også en stor tak til personalet på Sønderborg Slot. I mange år har vi kunnet benytte den vidunderlige Riddersal, som både publikum og musikere sætter stor pris på.

Aftenens ordstyrer er også vores gode webmaster. Tak for din indsats i dag og tak fordi du altid er klar ved tasterne, Henning! Og til sidst: kære bestyrelse: tak for dejligt, hyggeligt og frugtbart samarbejde!

Sus Beckedorf, formand for Sønderborg Musikforening

3. april 2019