Formandens beretning 2020

Sæson 2019/20 var noget særligt fordi Musikforeningen kunne fejre sit 100-års jubilæumsus 100x150!

Den 27. maj 1919 blev foreningen stiftet, og det blev festligholdt med en reception nøjagtig 100 år senere på Sønderborghus, der hvor det hele begyndte. Der var mødt glædeligt mange mennesker op til champagne og kransekage. Sønderjyllands Symfoniorkesters orkesterchef Nikolaj Andersen præsenterede veloplagt jubilæumssæsonens koncertprogram, og vores egen Mihaela Oprea, violin, og Cristina Ana, klaver, leverede fine musikalske indslag. Det nytrykte festskrift blev uddelt.

Den første koncert – med indbudte gæster stod en gruppe fra Sønderjyllands Symfoniorkester for. Den unge engelske dirigent Ross Collins lagde ud med Carl Nielsens Lille Suite for Strygere, og Jorunn Solløs, som var solist i W.A. Mozarts fløjtekoncert blev belønnet med stort bifald. Koncerten sluttede med symfoni nr. 101 ”Uret” af Joseph Haydn, som det daværende orkester havde spillet tilbage i 1947.
Dermed blev den årelange forbindelse til orkestret understreget.

Senere var der besøg af Danmarks Radios Vokalensemble, 18 fremragende sangere, som med dirigent og pianist Marcus Creek og pianist Philip Mayer leverede et flot program med titlen ”Kærlighed i valsetakt”. Koncerten blev optaget af DR

.I november oplevede vi et genhør med to fantastiske jazzmusikere, Michael Sunding og Mads Vinding på hhv. klaver og bas, som fremtryllede et program med nordiske julesange.

Til et jubilæum skal der ikke spares på noget, og forventningerne var høje da vi nåede til koncerten med Den Danske Strygekvartet. Kvartettens egen bratschist var på barselsorlov, men Stine Hasbirk udfyldte på bedste vis hans plads. Det blev en flot koncert igen med flot besøg – det var allerede anden gang vi måtte sørge for at der var brandvagt til stede.I begyndelsen af Musikforeningens virke blev der gjort stort brug af lokale musikere,og sådan skulle det også være i jubilæumsåret.

De lokale var den norske sopran Frøya Gildberg, som bor i Flensborg, og symfoniorkestrets klarinettist Troels Torstein. De blev begge akkompagneret af pianisten Hanne Hokkerup, som ofte har medvirket ved Symfoniorkestrets Pro Musica-koncerter. Det blev en dejlig oplevelse med musik fra romantikken.

Den sidste koncert i jubelåret havde vi også set frem til med stor glæde. Gennem Laurits Larsens, Larsen Strings, initiativ og sponsorat kunne vi engagere den verdenskendte violinist Isabelle van Keulen, som sammen med sit ensemble dels ville spille Bach, dels tango.

Men ligeså festligt som sæsonen var begyndt, ligeså trist og brat endte den. Koncerten måtte aflyses på grund af den verdensomspændende coronaepidemi..Til denne koncert havde vi også bestilt brandvagt (pligt med over 150 tilhørere).

Nu tager vi så snart hul på de næste hundrede år. Såfremt der ikke stadig til den tid er coronabetinget forsamlingsforbud begynder sæsonen med en koncert i slutningen af august med et dansk vokalensemble og et tysk instrumentalensemble. Johann Theiles Matthæuspassion fra 1673 bliver opført. Senere får vi igen besøg af Concerto Copenhagen som denne gang spiller septetter. I november spiller et nyt ensemble ”1585” barokmusik. Foruden en tysk sanger medvirker fem danske musikere, blandt andre den unge organist fra Mariekirken Anne Agerskov.

I det nye år indtager fire guitarister scenen, hvilket er premiere for Musikforeningen! Derefter kommer den svenske sanger Gitta-Maria Sjöberg, aktiv på Det Kgl. Teater, sammen med en russisk pianist og en svensk cellist. Programmet består af værker af komponister som på en eller anden måde er i familie med musikerne. Som afslutning kommer der musikere helt fra USA, The Rawlins Pianotrio som bl.a. sammen med vores bestyrelsesmedlem og violinist i symfoniorkestret Mihaela Oprea vil spille Johannes Brahms klaverkvartet op.25.

Vi har til jubilæet satte større sejl til end tidligere, og vi håber at den succes det var, vil smitte af på de kommende sæsoner. Vi har haft meget flotte besøgstal og igen med glæde kunnet konstatere at der til vores koncerter ofte kommer tilhørere som vi ikke har set før. Det bekræfter os i at vores alsidige program tiltrækker forskellige interessegrupper og at vi kan nå udover vores trofaste stampublikum.

Vi annoncerer som altid vores koncerter i pressen og på Facebook og Instagram. Sammen med de sønderjyske foreninger i Aabenraa, Haderslev og Tønder og også Flensborg underretter vi hinanden om vores koncerter, og medlemmerne fra disse foreninger får rabat.

Claus Münchow har med stort engagement og faglig dygtighed anmeldt vores koncerter i Jydske Vestkysten, men det hører desværre op. Tak, så længe du holdt ud, Claus!

Tak til følgende som har understøttet Musikforeningen financielt – i alfabetisk rækkefølge: Dansk Kultursamfund af 1910, Fabrikant Mads Clausens Fond, Linak, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstråd og Sønderborg Kommune. Nye sponsorer har været Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinusfonden og Knud Højgaards Fond. Forhåbentlig vil de fortsætte med deres hjælp.

Tak til den nu eneste annoncør på hjemmesiden og til Wohlenberg for udskænkning af vin i pauserne.

Også tak til personalet på Sønderborg Slot. Det er altid en fornøjelse at komme på slottet hvor vi får den bedst tænkelige hjælp.

Aftenens ordstyrer er også vores gode webmaster. Tak for din fysiske indsats i dag og den virtuelle i det daglige, Henning!

Og sidst men ikke mindst en stor tak til bestyrelsen for et godt og hjertevarmt samarbejde.

1. maj 2020               Sus Beckedorf