Foreningens historie

Musikforeningen blev stiftet i maj 1919 under navnet Sønderborg Sang- og Musikforening”. I 30’erne fik foreningen sit nuværende navn.

Koncerterne blev i begyndelsen afholdt på Sønderborghus, senere i Statsskolens aula, i det nu nedlagte Teaterhotellet og fra 1977 i Musikhuset på Skovvej. I 1974 fandt de første koncerter sted i Riddersalen på Sønderborg Slot, og i dag er det udelukkende der, koncerterne finder sted. Et fantastisk koncertlokale med god akustik og historisk atmosfære, som prises både af de udøvende musikere og publikum.

Koncerterne i Musikforeningen kan opleves til særdeles favorable priser. Naturligvis er priserne gennem de mange år steget, f.eks. kostede en sæson med fire koncerter i 1959 12 kr. I 2014 koster en billet i løssalg 130 kr., og årligt medlemskab for 6 koncerter er 450 kr.

Mange kunstnere har gæstet foreningen

Det ældste trykte program, som er bevaret i de gamle arkiver, er fra en koncert i 1939, hvor violinisten Emil Telmanyi (1) spillede sammen med pianisten Georg Vàsàrhelyi. Begge gæstede siden hen flere gange Musikforeningen.

I 1946 spillede Sønderjyllands Symfoniorkester, der dengang hed Sønderborg Symfoniske Orkester, under ledelse af organist og dirigent Haakon Elmer, som også i en årrække var formand for Musikforeningen.

I årenes løb har mange og meget forskellige solister og ensembler fra ind- og udland gæstet Musikforeningen, her skal blot nævnes et par af de store gamle navne.

Fra Danmark: pianisten Victor Schiøler (6), cellisten Erling Bløndal Bengtsson(2) og Københavns Strygekvartet.

Fra udlandet har vi blandt andet haft cellist Maurice Gendron(3), sangerinde Norma Procter(5), Wiener-Sängerknaben, pianist Wladimir Ashkenazy(4), Vlach Kvartet Prag .

90 års jubilæum

I 2009 havde foreningen eksisteret i 90 år, og dette fornemme jubilæum blev fejret med en perlerække af fine koncerter. En særlig festlig koncert var jubilæumskoncerten lørdag den 7. november.

Det verdenskendte danske barokensemble Concerto Copenhagen, ”CoCo”, gæstede Sønderborg. Med Lars Ulrik Mortensen ved cembaloet spillede 7 musikere værker af Johann Sebastian Bach og G.Ph. Telemann

Musikforeningen har gennem årene haft en trofast skare af medlemmer. Det store medlemstal dykkede gevaldigt i begyndelsen af 1960’erne – det skyldtes, at Sønderjyllands Symfoniorkester var blevet et fast landsdelsorkester, og det måtte Musikforeningen jo så dele publikum med.

Men så mere glædeligt er det, at der dengang som nu er utrolig mange tilbud i Sønderborgområdet. Musikforeningens opgave er at engagere kammermusikere udefra, fra Danmark og fra udlandet, – som et berigende supplement til Symfoniorkestrets repertoire.