Formandens beretning 2021

Der er stor sandsynlighed for, at så godt som alle formænd rundt om i landets musikforeninger vil begynde deres beretning med: ”Det var en meget anderledes sæson!” For der har på grund af corona-epidemien været aflyst stribevis af koncerter, og vi er ikke gået ram forbi.

Den nye sæson begyndte uden problemer med en fin koncert med dansk-tysk deltagelse. Christian IV’s Vokalensemble og Hamburger Ratsmusik leverede en smuk udførelse af Johann Theiles Matthæuspassion fra 1673.

Der var påbudt begrænset antal tilhørere, max. 100 med afstand mellem stolene. Det var meget varmt i Riddersalen på denne sensommerdag, og da slottets vinduer ikke uden videre kan åbnes, var der grund til bekymring om aerosolernes frie spil, men heldigvis viste det sig at ingen af de medvirkende var blevet syge efter koncerten, blandt publikum forhåbentlig heller ikke.

I oktober havde vi igen besøg af Concerto Copenhagen, som denne gang bestod af syv musikere og som spillede septetter af Ludwig van Beethoven og Franz Berwald. Musikerne mente, at opstillingen ville være bedre ved vestvæggen, så der måtte i al hast bygges om. For publikum var det ikke helt så tilfredsstillende at sidde på den lange led, men da der alligevel ikke måtte være så mange til stede gik det uden problemer.

Denne gang betød corona-restriktionerne at der højst måtte være 75 mennesker i salen, og man skulle tilmelde sig. Heldigvis afskrækkede det ikke så mange, så vi var 75 og endda lidt flere. Det løste vi ved, at vi i bestyrelsen og et par andre sad i forgemakket.

Også novemberkoncerten med Ensemble 1585 var besøgt af flere end 75. De seks musikere gav en fremragende fortolkning af den dejligste barokmusik. Blandt de medvirkende kan nævnes den unge Anne Agerskov som kort forinden havde forladt Sønderborg for at tiltræde en stilling som domkantor ved Aarhus Domkirke. Vi der sad i forgemakket kunne fint høre, men gik glip af den meget intense atmosfære i salen.

Den populære vin i pausen blev i efteråret erstattet af lækre små chokolader fra Wohlenberg, alle indpakkede.

Så blev det 2021 og coronaen havde strammet sit greb. Slottet var lukket, og vi måtte aflyse alle tre planlagte koncerter i foråret.

Heldigvis blev vi senere tilbudt en koncert udenfor sæsonen af manager Oliver Quast. Den fandt sted 2. pinsedag, altså for to dage siden. Og hvor var det godt, at vi tog imod det. Det var en meget fin koncert med den danske fløjtenist Janne Thomsen og tre fremragende strygere. Det hed sig, at de kom fra Tyskland, men deres navne sagde noget helt andet! Vi ca. 50 fremmødte kunne glæde os over et fornemt program fremført med eminent sammenspil og smittende spilleglæde.

Den aflyste koncert i februar med de fire guitarer Erlendis Quartet bliver afholdt i marts i den kommende sæson. Koncerten i marts med sopranen Gitta-Maria Sjöberg ledsaget af cello og klaver har vi kunnet lægge ind i sæsonens første

halvdel, sådan at der i efteråret bliver fire koncerter. Desværre er der ikke umiddelbart udsigt til, at koncerten i april med Rawlins Piano Trio og vores egen Mihaela Oprea kan blive til noget foreløbig.

Selv om coronaen endnu ikke har sluppet sit tag og alle endnu ikke er blevet vaccineret, har vi planlagt den næste sæson med vanlig optimisme!

Fløjtenisten Jorunn Solløs fra Sønderjyllands Symfoniorkester som spillede Mozart til vores jubilæumskoncert, åbner den kommende sæson. Hun ledsages af Martin Stæhr Haugaard på guitar, og de to spiller et afvekslende program fra J.S. Bach til Carl Nielsen.

I oktober er der to koncerter, den første med den norske pianist Pål Eide som vil spille stor romantisk musik. Senere kommer så endelig sopranen Gitta-Maria Sjöberg som vi har måttet undvære i foråret.

I november kommer den verdenskendte tyske strygekvartet Henschel Quartett som spiller Beethoven, Szymanowski og Schubert. Kvartetten har været her før, nemlig i 2002.

I det nye år begynder vi med en koncert med en svensk klavertrio som spiller værker af hele to kvindelige komponister, stadig et særsyn i vore dage! Senere kommer som nævnt Erlendis Quartetten, som skulle have været her i foråret.

Sæsonen rundes af med endnu en koncert i samarbejde med Sønderborg Jazzclub. Bassisten Mads Vinding, som tidligere har glædet os med sit spil, er denne gang i selskab med de to klassiske fløjtenister Isabella Hübener og Helene Simonsen

Det har som nævnt været en usædvanlig sæson, og det har blandt andet betydet, at mange af vores trofaste medlemmer har undladt at forny deres medlemskab. Det er der ikke noget at sige til med den usikkerhed, vi har måttet leve med, men vi håber på, at de, der har tøvet, vender tilbage til efteråret.

Vi annoncerer som altid vores koncerter i pressen og på Facebook og Instagram. Sammen med de sønderjyske foreninger i Aabenraa, Haderslev og Tønder og også Flensborg underretter vi hinanden om vores koncerter og medlemmerne fra disse foreninger får rabat.

Vores gode webmaster siden 2007 Henning Faurby afgik den 1. april ved døden i en alder af 85 år. Vi har været meget glade for hans indsats, og vi har været så heldige at hans datter Bente har erklæret sig parat til at overtage sin fars job.

Tak til følgende, som har støttet musikforeningen financielt: Dansk Kultursamfund af 1910, Fabrikant Mads Clausens Fond, Knud Højgaards Fond, Nordea, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstråd og Sønderborg Kommune.

Tak til Revisions- & Regnskabskontoret for annonce på hjemmesiden og til Wohlenberg for udskænkning af vin i pausen.

Tak til Claus Kejser for jobbet som ordstyrer ved denne generalforsamling.

Og til sidst en stor og varm tak til bestyrelsen for godt samarbejde og mange gode indsatser.

26. maj 2021
Sus Beckedorf