Formandens beretning 2023

Et tilbageblik på den forgangne sæson, vores 103., viser at vi kan være ganske tilfredse. Antallet af tilhørere var pænt, og vi fik mange positive tilkendegivelser fra publikum. Vi er glade for den opbakning som vores trofaste medlemsskare giver os.

Efteråret 2022 bød først på en koncert med de to litauiske søstre Giedre og Egle Staskute på hhv. violin og klaver og som dannede trio med den danske fløjtenist Kenny Staškus Larsen. Den usædvanlige instrumentsammensætning gav nogle fine musikalske oplevelser. Senere fik vi besøg af Ensemble MidtVest, som vi flere gange har haft glæde af.  Musikerne spillede veloplagt Franz Schuberts Oktet og Antonin Dvořáks 2. strygekvintet.

Året blev afrundet med tidlig barokmusik med vægten lagt på Heinrich Schütz i anledning af 350-året for hans død. Musikken blev spillet på gamle instrumenter af det tyske Hamburger Ratsmusik, og sangen blev leveret af Theatres of Voices, en lille gruppe fremragende sangere fra flere lande heriblandt Danmark.

Det nye år begyndte med en koncert, som, vi på forhånd vidste, ville blive en publikumsmagnet, så der skulle stilles ekstra stole op, og brandvagten var tilstede. Det var Michala Petri, den danske, verdenskendte blokfløjtevirtuos, som sammen med sin musikalske makker gennem 30 år guitaristen Lars Hannibal spillede et festligt program med ny og gammel musik.

Det næste vi kunne glæde os til var en fremragende strygekvartet som bestod af musikere fra Sønderjyllands Symfoniorkester, bl.a. vores to bestyrelsesmedlemmer violinisterne Birgit Bauer og Mihaela Oprea. Programmet var gedigent klassisk med W.A. Mozart, Antonin Dvořák og Samuel Barber.

Sæsonens sidste koncert var noget helt ud over det sædvanlige. I anledning af at Dansk-tysk Selskab af Musikvenner af 1998 fyldte 25 år, var det lykkedes at få hele to strygekvartetter på scenen. Den danske Nightingale String Quartet og den tyske Henschel Quartett spillede sammen Felix Mendelssohn-Bartholdys Oktet, og hver for sig spillede de to kvartetter et værk af en komponist fra deres hjemland. Koncerten blev gentaget næste dag i Flensborg.

I den kommende sæson har vi igen forsøgt at blande den klassiske kammermusik med nyere og mere usædvanlige værker og sammensætninger. Til de mere traditionelle hører den første koncert med Keglebanetrioen, et ensemble for klarinet, bratsch og klaver, som spiller det berømte værk af Mozart, nemlig ”Keglebanetrioen”, Acht Stücke af Max Bruch og et nyt værk, Housemusic, skrevet til trioen af den amerikanske komponist Edward Smaldone.

Senere på året får vi besøg af den ganske unge, meget talentfulde danske pianist Gustav Piekut som spiller værker af bl.a. Robert Schumann, Johs. Brahms og Claude Debussy.

I det nye år kommer Absalon String Quartet, et ungt fremadstormende ensemble bestående af fire danske musikere som i januar 2022 vandt P2’s kammermusikkonkurrence. Programmet byder bl.a på Franz Schuberts ”Der Tod und das Mädchen”.

Og så til en lidt mere utraditionel instrumentsammensætning – sang, fløjte og klaver. Sopranen Sofie Elkær Jensen og Isabella Hübener på fløjte danner InDuo, som de kalder en performanceduo. Spændende at høre, hvad de sammen med den engelske pianist James Sherlock har at byde på.

Helt nyt for os er en koncert med kun én violin og én kontrabas. Komponist og violinist Kuno Kjærbye spiller sammen med den tyske kontrabassist Heiko Maschmann gammelt og nyt.

Sæsonen slutter med noget vi heller aldrig før har præsenteret publikum for, nemlig et messingblæserensemble, Women of Brass, med lutter kvindelige musikere. På det festlige program står flere værker af kvindelige komponister.

I 2022 blev der afholdt to generalforsamlinger. På den første ordinære i april havde bestyrelsen et punkt under Indkomne forslag, da vi ønskede at ændre regnskabsåret så det følger en sæson og ikke som hidtil kalenderåret. Dette punkt var rettidigt bekendtgjort, men det var ikke oplyst hvad det indeholdt, og det er ikke i orden i følge vedtægterne (min fejl). Derfor måtte vi i september afholde en ekstra generalforsamling, og for fremtiden vil generalforsamlingerne blive afholdt senest 1. september.

Vi skal løbende sørge for, at vi forbliver i publikums bevidsthed, og det er der flere måder at gøre på. Vi annoncerer som altid vores koncerter i pressen og på Facebook og Instagram og udsender nyhedsbreve til medlemmer og andre interesserede. Vi har en rabatordning for medlemmerne i vores naboforeninger: Aabenraa, Haderslev, Tønder og Flensborg. Desuden har vi en rabatordning for eleverne på Sønderborg Musikskole, men den bliver sørgeligt sjældent benyttet.

Tak til følgende som har støttet os finansielt – i alfabetisk rækkefølge: Augustinus Fonden, Dansk Kultursamfund, fabrikant Mads Clausens Fond, Knud Højgaards Fond, Linak, Solistforeningen af 1921, Statens Kunstfond, Sønderborg Kommune og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

En varm og hjertelig tak til vores webmaster Bente Faurby, som på fremragende vis varetager vores hjemmeside. Tak til Jens Petri som dagens ordstyrer. Og selvfølgelig tak til bestyrelsen for mange gode indsatser og meget fint samarbejde.

22. august 2023
Sus Beckedorf