Koncertprogram 2021-22

Lørdag den 18. september

Jorunn Solløs, fløjte
Martin Stæhr Haugaard, guitar

Den norskfødte Jorunn Solløs er et højt værdsat medlem af Sønderjyllands Symfoniorkester. Hun optræder tillige som solist. I Musikforeningen mindes vi hendes fremragende opførelse af Mozarts fløjtekoncert til 100-års jubilæet! Martin Stæhr Haugaard er solistuddannet guitarist. Som dirigent med speciale i ny musik for guitarensemble har han uropført adskillige værker.

Programmet består af værker af J.S. Bach, H. Villa-Lobos, Carl Nielsen, Gabriel Fauré og Astor Piazzolla.

Lørdag den 9. oktober

Pål Eide, klaver

Den meget efterspurgte pianist er født i Norge, men har tilbragt det meste af sit voksne liv i Danmark. Vigtige omdrejningspunkter i Pål Eides repertoire er dels den store romantiske, virtuose klavermusik og dels nyere musik. Med sine seneste to CD’er Grey Clouds (2017) og Pictures (2019) har han opnået et internationalt gennembrud med topanmeldelser i europæiske og amerikanske tidsskrifter.

På programmet står værker af Edvard Grieg, Rued Langgaard, Jesper Koch og Franhiz Ali-Zadeh samt ”Udstillingsbilleder” af Modest Mussorgskij.

Lørdag den 23. oktober

Gitta-Maria Sjöberg, sopran
Polina Fradkina, klaver
Tobias van der Pals, cello

Den internationalt kendte svenske sopran Gitta-Maria Sjöberg er bosat i Danmark og tilknyttet Det Kgl. Teater. Til denne koncert har hun med sig den russiske pianist Polina Fradkina og cellist Tobias van der Pals fra Sverige.

Det interessante program byder på værker af Kim Borg og Matti Borg, Leopold van der Pals og Israel Finkelshtein.

Koncerten er flyttet fra forrige sæson.

Lørdag den 6. november

Henschel Quartett

Den verdensberømte tyske strygekvartet fejrede sit 25-års jubilæum i 2019.  Kvartetten blev grundlagt af cellisten Mathias Beyer-Karlshøj som sammen med de tre søskende Monika, Markus og Christoph Henschel besluttede sig for at hellige sig kammermusikken. Ved jubilæet blev Teresa La Cour, medlem af DR Symfoniorkestret, ansat som ny 2. violinist.

Program: Ludwig van Beethoven: Strygekvartet opus 18,6, K. Szymanowskij: Strygekvartet opus 57 nr. 2, og Franz Schubert: ”Der Tod und das Mädchen” d-mol D531.

Lørdag den 5. februar

Trio Lindgård-Rodrick-Öquist

Violinist Jonas Lindgård, cellist Mattias Rodrick og pianist Georg Öquist er nogle af Sveriges bedste kammermusikere. De har dannet trio siden 2016 og har turneret i Sverige og bl.a. optrådt på festivalen Svensk Vår samt i Sveriges Radio. Læg mærke til at der er hele to værker af kvindelige komponister, stadig en sjældenhed i vore dage! Derudover et værk af den danske Bo Gunge.

Program: Elfrida Andrée: Trio nr.2  g-mol. Bo Gunge: Three-o-6. Clara Schumann: Piano Trio opus 17 g-mol.

Lørdag den 26. marts

Erlendis Quartet

En af de mere sjældne kombinationer er en kvartet med fire guitarer, og det er nyt i Musikforeningen. 4 unge polske musikstuderende kom i 2015 til Danmark efter at være blevet optaget i solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. To år senere vandt kvartetten P2 Kammermusikkonkurrence.

Programmet består af værker af J. S. Bach, A. Dvořák, J. I. Paderewski, C. Nielsen, W. A. Mozart og E. Lecuona.

Koncerten er flyttet fra forrige sæson.

Lørdag den 23. april

Isabella Hübener, fløjte
Helene Simonsen, fløjte
Mads Vinding, bas

Sæsonen afsluttes med en koncert i samarbejde med Sønderborg Jazzclub.

De to klassiske fløjtenister Isabella Hübener og Helene Simonsen møder bassisten Mads Vinding i en smuk forening hvor fløjternes lyse timbre får klangbund af den varme og fyldige bas.

Programmet består af J.S. Bach, dansk, svensk og irsk folkemusik samt udvalgte jazzballader og egne kompositioner.